Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in de Verenigde Arabische Emiraten

2023-10-09
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:24

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: JD Sports gaat naar het Midden-Oosten.

Kledingretailer JD Sports heeft een overeenkomst bereikt met GMG, een lokale retailer in de Verenigde Arabische Emiraten, om daar een franchise op te zetten van vijftig filialen onder de vlag van JD Sports. De winkels worden geopend tegen 2028 en komen te staan in Saoedi-Arabië, Koeweit, Egypte en dus de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Omdat GMG gevestigd is in Dubai en die stad in de Verenigde Arabische Emiraten ligt, richten we ons voor nu op de e-commercemarkt aldaar.

Kapitaalkrachtig

De VAE staat op financieel gebied bekend als een land waar geen zee te hoog is. Er wonen veel kapitaalkrachtige ondernemers en in verschillende sectoren – bijvoorbeeld sport – is dat goed terug te zien. In e-commerce merk je dat minder. Het land bezet de 28ste plek op de lijst grootste e-commercemarkten en de online omzet komt naar verwachting uit op omgerekend zo’n 10,7 miljard euro. Daarmee staat de VAE net achter België. Voor de komende vijf jaar wordt een jaarlijkse groei van zo’n 8,6 procent verwacht, wat de verwachte online omzet in 2027 op circa 14,9 miljard euro brengt. Volgens ecommerceDB zijn de grootste branches binnen de VAE-e-commerce fashion, elektronica, speelgoed, hobby & DIY en food. Fashion neemt met afstand het grootste stuk uit de e-commercetaart: 38.7 procent wordt in die tak behaald.

Mogelijke oorzaken waarom de e-commercesector in de VAE nog niet echt florissant te noemen is, worden genoemd door International Trade Organisation. Deze stelt dat – hoewel een groot deel van de bevolking in de VAE jong en technisch onderlegd is – er verschillende e-commercebarrières in de regio zijn. Zo is het meest populaire betaalmiddel aldaar betalen onder rembours (in cash aan de deur) en is er onder consumenten veel argwaan over de veiligheid van e-commercesystemen. Daarnaast is er een ontoereikende logistiek en ontbreekt een uniform adressysteem, hetgeen uitdagingen creëert voor de last mile-bezorging. Ook wil men liever producten bekijken en testen alvorens ze aan te schaffen. Dat wantrouwen is in de afgelopen jaren – mede door Covid-19 – wel flink afgenomen. Daarnaast gaan steeds meer organisaties binnen het land over op digitale diensten, wat het vertrouwen onder de bevolking doet stijgen. Ook wordt het voor buitenlandse investeerders makkelijker gemaakt om in e-commerce in de regio Dubai te investeren. Dat kon eerst niet zomaar, maar de Dubai Free Zones Council (DFZC) kondigde nieuwe regels aan die dat wél mogelijk maken.

Top-5

De vijf grootste webshops zijn Noon – een platform met een breed en uitgebreid assortiment –, Apple, Carrefour, fashionretailer Namshi en Amazon. Laatstgenoemde werd in 2017 de grootste in de VAE, nadat het daar platform Souq.com overnam voor omgerekend 529 miljoen euro. Daarna ging Souq.com verder onder de vlag van Amazon.