Twinkle | Digital Commerce

Belgische e-commerce cijfers leggen vooral pijnpunten bloot

2024-03-22
1000562
  • [nieuws]
  • 1:49

Jaarcijfers van de Belgische e-commerce markt tonen aan dat webshops de grip op de Belgische klant dreigen te verliezen. ‘Door de ondervertegenwoordiging op marktplaatsen lopen Belgische handelaars inkomsten mis.’

Dat blijkt uit de Market Monitor en E-commerce Barometer van Becom, de Belgische federatie van de e-commerce. In dat onderzoek aandacht voor de verschuiving van product naar dienstenverkoop: onze zuiderburen gaven het afgelopen jaar aanzienlijk meer uit aan online diensten zoals vakanties en tickets. Resultaten laten een vergelijkbaar beeld zien als de Nederlandse evenknie: de Thuiswinkel Markt Monitor die gisteren werd gepresenteerd. Belgische consumenten gaven 20 procent meer uit aan online diensten zoals pakketreizen en vliegtickets.

In totaal namen de online bestedingen in Belgie in 2023 met 11 procent toe naar 16,3 miljard euro. Hardste stijgers zijn pakketreizen, daar gaven Belgen 3,5 miljard euro aan uit (+28 procent). Bij vliegtickets & accommodaties kwamen de uitgaven neer op 2,1 miljard euro (+19 procent).

‘Belgische handelaren te weinig op marktplaatsen’

Maar misschien nog wel opvallender is dat Belgische webshops steeds minder afhankelijk worden van Belgische klanten. Becom heeft uitgerekend dat Belgen vorig jaar voor 5,5 miljard euro bij buitenlandse webshops of op marktplaatsen kochten. Wat dat laatste betreft staat de Belgische e-commerce markt voor een uitdaging, ziet managing director Greet Dekocker. ‘De Belg vindt meer en meer zijn weg naar marktplaatsen. Belgische handelaars zijn daar vaak ondervertegenwoordigd, waardoor een stukje van de groei in ons land naar buitenlandse spelers gaat. Belgische handelaars zouden daarom nog meer actief moeten worden op dergelijke platformen.’

Een gevolg daarvan is dat het aandeel buitenlandse shoppers bij Belgische webwinkels toeneemt. De webshops worden vooral bezocht door Nederlandse (32 procent) en Franse (22 procent) online consumenten.

Win-win

Boodschap van Becom aan Belgische webwinkels is dus duidelijk: wees actiever op online marktplaatsen. Dekocker: ‘Ondernemers die de stap al gezet hebben, geven aan dat ze gemiddeld een omzetstijging van 23 procent noteren. Vandaar ons advies: test je productgamma op een marktplaats. De voorbije jaren zagen trouwens ook meer en meer gespecialiseerde marktplaatsen het levenslicht. Eén op drie van de Belgen start bovendien hun online zoektocht op een marktplaats. Met een betere vertegenwoordiging van onze handelaren op deze platformen komt de consument zo ook op Belgische webshops uit. Een win-win voor ons land.’