Twinkle | Digital Commerce

De media- en entertainmentsector loopt online-inkomsten mis

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:57

De verkoop van content via digitale kanalen wordt voor steeds meer bedrijven en in steeds meer sectoren een belangrijke activiteit. Zo groeide bijvoorbeeld de online muziekservice iTunes de afgelopen twee jaar met meer dan 200 procent. In 2010 zal de online verkoop van muziek circa 15 procent van de totale muziekverkopen uitmaken.

De verkoop van ringtones voor mobiele telefoons is inmiddels een volwassen markt; nu al besteedt een gemiddelde mobiele gebruiker meer dan 6 euro aan mobiele content, en de verwachting is dat de omzet uit mobiele content kan verdriedubbelen naar 37,6 miljard euro wereldwijd.

De ontwikkeling in de verkoop van digitale content roept nieuwe issues op ten aanzien van de omzetbeheersing (revenue assurance) van deze inkomstenstroom. Dat gegeven is voor KPMG aanleiding geweest voor de publicatie Revenue assurance for digital content, een vervolg op de editie van vorig jaar.

Media- en entertainmentsector
Ondernemingen in de media- en entertainmentsector die content aanbieden via internet lopen aanzienlijke inkomsten mis. Vooral eigenaren van content, zoals platenmaatschappijen, hebben te maken met een forse inkomstenderving omdat zij voor de registratie en afdracht van inkomsten veelal afhankelijk zijn van de andere partijen in de keten. Uit onderzoek van KPMG naar de vraag of bedrijven erin slagen de rechten van hun producten op internet te verzilveren, blijkt dat ruim 60 procent van de contenteigenaren opbrengsten denkt mis te lopen als gevolg van onjuiste en onvolledige registratie door de zakenpartners. Daarnaast worden de contenteigenaren in het algemeen ontoereikend geïnformeerd over verkoopaantallen en zonder adequate redenen geconfronteerd met hoge percentages uitval.

Controles
Contenteigenaren die al een percentage kunnen noemen, geven aan 10 tot 40 procent aan inkomsten te derven. Een minderheid van de bedrijven blijkt periodiek te controleren of de inkomsten waar zij recht op hebben volledig aan hen worden afgedragen. De bedrijven die wel controles uitvoeren volstaan met het vergelijken van de eigen verkoopregistraties met de die van de andere partij.

De eigenaar moet voor zijn opbrengsten in veel gevallen kunnen vertrouwen op de goede wil van de partner en de betrouwbaarheid van diens technische en administratieve systemen, die in veel gevallen niet adequaat blijken te functioneren. Dit leidt er bijvoorbeeld toe dat de transactie, de levering aan de consument, niet tot stand komt.