Het in e-mailmarketing gespecialiseerde bedrijf E-Profile Marketing heeft online groepen mensen gedefinieerd. Op basis van deze segmentatie kunnen e-mailcampagnes doelgericht ingezet worden, omdat het simpelweg selecteren van adresbestanden verleden tijd is, meent de organisatie.
Gegevens
E-Profile Marketing beheert en vermarkt meer dan 2,5 miljoen opt-in e-mailadressen en beschikt daarbij ook over persoonlijke kenmerken. ‘Er worden jaarlijks honderden e-mailcampagnes uitgevoerd. Door de campagnes van de laatste vijf jaar te monitoren is een enorme hoeveelheid gegevens beschikbaar gekomen’, meldt de organisatie. Die gegevens komen uit onder meer 5,6 miljoen digitale enquêtes die verstuurd zijn. Ook online worden elke dag meerdere consumentenenquêtes ingevuld via grote netwerken van internetsites.
Trends
Vanuit deze bronnen heeft de organisatie op persoonsniveau trends vastgelegd in responsgedrag, clickgedrag, productvoorkeuren, interesses, socio-demografische kenmerken en online koopgedrag. Door alle bestanden heen heeft de organisatie groepen mensen gedefinieerd met bewezen vergelijkbaar respons- en online koopgedrag binnen het e-mailsegment. Vervolgens zijn deze online segmenten ingedeeld in zes groepen met elk twee subgroepen.
Segmenten
De organisatie definieerde de volgende online segmenten:
-
Jongeren Online (studenten, thuiswonend)
-
Starters Online (jonge alleenstaanden, jonge gezinnen)
-
Trendy huishoudens (alleenstaanden, dynamische gezinnen)
-
Kopers op afstand (online kopers, online koopbeslissers)
-
Midlife spenders (doorsnee families, succesvolle families)
-
Empty nesters (vroege genieters, senioren)
Deze online segmenten zijn op persoonsniveau opgebouwd en worden nu gebruikt voor selectiedoeleinden binnen de bestanden die E-Profile Marketing vermarkt binnen het e-mailsegment.
Leuk hoor zo'n site maar inhoud is er niet op te vinden.
Op zich een leuk initiatief maar wat merkwaardig is dat de heer Van Geelen zijn eigen algemene voorwaarden niet op zijn eigen website plaatst. Althans, deze zijn niet eenvoudig te vinden. De voorziet echter wel in de mogelijkheid dat een klant de voorwaarden op de website van de ondernemer kan downloaden.
Overigens is het deponeren van de voorwaarden bij de KvK niet verplicht maar bedoeld als aanvullende mogelijkheid. De hoofdregel is dat een ondernemer de algemene voorwaarden aan de klant ter hand stelt.
In mijn praktijk als advocaat merk ik dat het goed gebruiken van algemene voorwaarden blijkt niet altijd eenvoudig te zijn. Ook dit bericht illustreert dat weer.