Twinkle | Digital Commerce

E-Profile Marketing definieert online groepen

2017-05-26
  • 1:12

Het in e-mailmarketing gespecialiseerde bedrijf E-Profile Marketing heeft online groepen mensen gedefinieerd. Op basis van deze segmentatie kunnen e-mailcampagnes doelgericht ingezet worden, omdat het simpelweg selecteren van adresbestanden verleden tijd is, meent de organisatie.

Gegevens

E-Profile Marketing beheert en vermarkt meer dan 2,5 miljoen opt-in e-mailadressen en beschikt daarbij ook over persoonlijke kenmerken. ‘Er worden jaarlijks honderden e-mailcampagnes uitgevoerd. Door de campagnes van de laatste vijf jaar te monitoren is een enorme hoeveelheid gegevens beschikbaar gekomen’, meldt de organisatie. Die gegevens komen uit onder meer 5,6 miljoen digitale enquêtes die verstuurd zijn. Ook online worden elke dag meerdere consumentenenquêtes ingevuld via grote netwerken van internetsites.

Trends

Vanuit deze bronnen heeft de organisatie op persoonsniveau trends vastgelegd in responsgedrag, clickgedrag, productvoorkeuren, interesses, socio-demografische kenmerken en online koopgedrag. Door alle bestanden heen heeft de organisatie groepen mensen gedefinieerd met bewezen vergelijkbaar respons- en online koopgedrag binnen het e-mailsegment. Vervolgens zijn deze online segmenten ingedeeld in zes groepen met elk twee subgroepen.

Segmenten

De organisatie definieerde de volgende online segmenten:

  • Jongeren Online (studenten, thuiswonend)
  • Starters Online (jonge alleenstaanden, jonge gezinnen)
  • Trendy huishoudens (alleenstaanden, dynamische gezinnen)
  • Kopers op afstand (online kopers, online koopbeslissers)
  • Midlife spenders (doorsnee families, succesvolle families)
  • Empty nesters (vroege genieters, senioren)

Deze online segmenten zijn op persoonsniveau opgebouwd en worden nu gebruikt voor selectiedoeleinden binnen de bestanden die E-Profile Marketing vermarkt binnen het e-mailsegment.