Twinkle | Digital Commerce

'Consument waardeert webwinkel vanwege gemak'

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:38

cadeauNiet de lagere prijs, maar het gemak is voor de meeste consumenten de belangrijkste drijfveer om iets in een online winkel te kopen. Voor maar liefst acht op de tien consumenten is het niet hebben van openingstijden doorslaggevend bij het bestellen via internet. Dat consumenten met online winkelen veel tijd besparen wordt ook erg prettig gevonden.

Dat zijn volgens Nielsen Online de belangrijkste uitkomsten van het jaarlijkse Pre-Holiday-onderzoek (pdf) dat onder een groep van ongeveer duizend respondenten is gehouden. Voor 81 procent van de ondervraagden is het kunnen winkelen op elk moment van de dag de belangrijkste reden om online te kopen. Het ontbreken van openings- en sluitingstijden werd gevolgd door het besparen van tijd (77 procent).

Het vergelijken van producten en winkels is voor ongeveer 60 procent een reden om te kopen in een webwinkel. Slechts minder dan de helft van de ondervraagde consumenten (46 procent) zegt online te kopen omdat de producten op internet goedkoper zijn dan in een reguliere winkel. De lage transportkosten spelen voor 24 procent een rol.

De meeste positieve reacties op online winkels gaan over Dell.com. Over die webwinkel is bijna 79 procent enthousiast. De winkelervaring bij het Amerikaanse Barnesandnoble.com en  videoverhuurbedrijf Netflix wordt door ongeveer driekwart van de klanten bevredigend gevonden. Het kopen op EBay, dat op de tiende plaats staat, is voor tweederde van de gebruikers positief. 

Aanleiding voor het onderzoek is het feestseizoen dat in veel landen voor de deur staat. Traditioneel is dit ook de drukste periode voor webwinkeliers. Volgens ruim eenderde van de ondervraagden zal een kwart tot de helft van het budget, dat dit jaar aan cadeautjes wordt uitgegeven, online besteed worden. Eén op de drie denkt dat minder dan een kwart van het totale budget online zal worden gespendeerd. Producten die dit jaar populairder zullen zijn dan vorig jaar, zijn speelgoed, computergames en cadeaubonnen, zo is de verwachting.