Twinkle | Digital Commerce

Albelli maakt fysiek contact met klanten

2017-05-27
180101
  • 1:42

Fysieke contactmomenten met klanten zijn steeds belangrijker geworden in de marketingstrategie van Albelli. Het bedrijf organiseert workshops online fotoboeken maken en open dagen in zijn fabriek. Nu evalueert Albelli een pilot met workshops basisfotografie.

Dat vertelde Daniel Scheijen, countrymanager voor Nederland en België, gisteren op Emerce eRetail. Albelli, afgelopen oktober overgenomen door het Amerikaanse Vistaprint, probeert allereerst nieuwe klanten aan zich te binden met fysieke workshops.

Freelance trainers
Op verschillende locaties in Nederland worden zulke workshops aangeboden, in totaal zo'n vijftien tot twintig keer per maand. Scheijen tegen Twinkle: ‘In de klasjes zitten meestal tegen de twintig mensen. Lesgeld betalen ze bij de trainer, een freelancer die de locatie regelt en een tegoedbon van Albelli meegeeft. Cursisten gaan als ambassadeur weer naar huis.’

Vriendendagen
Voor meer gevorderde fotoboekenmakers biedt Albelli regelmatig gratis webinars aan, doorgaans gevolgd door zo’n honderd mensen. Albelli, dat ook buiten Nederland flink groeit, laat klanten ook een kijkje in de keuken nemen. Op zogenoemde vriendendagen komt om de week ongeveer een buslading vol mensen de fabriek in Rijswijk bekijken. De open dagen zijn soms al een paar maanden van tevoren volgeboekt volgens Scheijen.

Workshops basisfotografie
Albelli wil zijn klanten niet alleen op weg helpen bij het maken van fotoboeken, maar ook bij het maken van de foto’s die daarin moeten komen staan. Scheijen: ‘We hebben een test gedaan met een workshop basisfotografie, in samenwerking met de Fotoschool. We overwegen dit landelijk uit te gaan rollen.’

Net Promotor Score
Alle inspanningen leiden tot nieuwe en tot meer tevreden klanten, die Albelli vaker zullen aanbevelen bij mensen die nog geen klant zijn. De nummer 88 in de Twinkle100, legt het succes langs de meetlat van de Net Promotor Score. ‘De activiteiten zorgen ervoor dat we meer zogenoemde promotors krijgen. Zij hebben voor Albelli een 50 procent hogere life time value dan andere klanten. Ze geven dus de helft meer uit.’
 
U kunt de hele presentatie van Scheijen downloaden via onderstaande link (pdf).


Size: 3.8M bytes Modified: 2 June 2016, 13:47