Twinkle | Digital Commerce

De (on)zin van de bounce-rate

2017-05-28
180101
  • 2:15

De bounce-rate. Een van de belangrijkste stuurmechanismen van online performance. Maar ook een metric waar nog veel onduidelijkheid hangt rondom de interpretatie ervan. Niet zelden worden er dan ook heel verkeerde conclusies getrokken over bijvoorbeeld landingspaginaperformance.

Tekst: Egan van Doorn

Om maar meteen het allergrootste misverstand uit de wereld te helpen: een bounce-rate zegt helemaal niets over de tijd die een bezoeker doorbrengt op de pagina. Als er wordt gevraagd naar de betekenis van een ‘bouncer’, dan is in de meeste gevallen het antwoord: ‘Iemand die direct de site weer verlaat.’ Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Factor tijd
Indien een bezoeker slechts één pagina bekijkt en dus ‘bounced’, doet Google Analytics geen tijdregistratie en kwalificeert het bezoek als een ‘nul seconden bezoek’. Terwijl dit in werkelijkheid misschien wel vijftien minuten is geweest. Google Analytics biedt tegenwoordig overigens wel een vrij eenvoudige mogelijkheid om ook de factor ‘tijd’ mee te nemen in een bounce-rate. Via het tracking script kunt u aangeven dat iemand die langer dan bijvoorbeeld vijftien seconden naar de pagina kijkt, niet als ‘bounce’ moet worden geregistreerd. Een dergelijke aanpassing kan u veel meer inzicht verschaffen in de groep bezoekers die daadwerkelijk direct de pagina verlaat. Onmisbaar ook voor de steeds langer wordende landingspagina’s van tegenwoordig.

Scroll events
Voor extra inzichten in lange landingspagina’s kunt u ook gebruikmaken van zogenaamde ‘scroll events’. Bouw op diverse plekken in de landingspagina elementen in die registreren dat bezoekers gedeeltes van de pagina hebben bekeken (combineer dit met bijvoorbeeld minimaal vijf seconden kijken naar een element om ook de snelle ‘op-en-neer-scrollers’ eruit te filteren). Door deze extra meetpunten te creëren op uw pagina krijgt u niet alleen een veel beter beeld over het gebruik van de pagina, het zorgt ook voor een zuiverdere bounce-rate-registratie. U onderscheidt op deze manier namelijk de gebruikers die niets doen en snel de site verlaten van de bezoekers die wel degelijk de content bekijken.

Weet waarover u rapporteert
De komst van nieuwe HTML 5- en Ajax-technieken gooien ook met regelmaat roet in het eten. Dit betekent namelijk dat er binnen een en dezelfde pagina veel acties plaatsvinden zonder dat de fysieke url van de pagina wijzigt. Na het verlaten van de site zonder een andere url te hebben gezien, zal Google Analytics zonder extra codeaanvullingen deze bezoekers allemaal als ‘bouncers’ bestempelen. Ook hier is het dus belangrijk om extra meetpunten in te bouwen. U ziet, er kan veel misgaan met de interpretatie van de bounce-rate. Zorg dat u weet waarover u rapporteert.

-----------------------------
Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Egan van Doorn (senior consultant webanalytics en oprichter van de Analytics Agency) voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel leest u hier: http://anali.st/bouncerate.
-----------------------------

Dit artikel verscheen eerder inTwinkle 4-2013.