Twinkle | Digital Commerce

Voordelen van koppeling CRM aan e-mailmarketingoplossing

2017-05-28
180101

Een van de grootste uitdagingen binnen e-mailmarketing is het verzamelen van de juiste data. Toch heeft slechts 39 procent van de bedrijven zijn CRM-oplossing of de centrale database gekoppeld aan zijn e-mailmarketingoplossing. Dat is vreemd, want 61 procent van de organisaties beschikt wel over belangrijke data, maar gebruikt deze niet om e-mailmarketing persoonlijker en relevanter te maken. Deze organisaties kunnen een grote stap in het optimalisatieproces van e-mailmarketing zetten door data uit de CRM-oplossing beter te benutten.

Tekst: Niels Vogt

Door de juiste profielkenmerken van klanten te verzamelen kunt u in e-mailcampagnes segmenteren en personaliseren. Uit onderzoek van Measuremail blijkt dat het openpercentage 14 procent hoger ligt bij gesegmenteerde campagnes dan bij niet-gesegmenteerde campagnes. Daarnaast ligt ook het klikpercentage bij gesegmenteerde campagnes 5,5 procent hoger. Het is van groot belang om de verzamelde profielkenmerken in de e-mailmarketingoplossing te verrijken met bruikbare data uit de CRM-oplossing. Hieronder beschrijf ik vijf voordelen van een integratie tussen beide systemen.

Tijdwinst
In sommige gevallen wordt data uit de CRM-oplossing wel benut, maar kan er veel tijd bespaard worden door een koppeling. Dagelijkse routines die op dit moment handmatig uitgevoerd worden kunnen namelijk ook gerealiseerd worden door een koppeling tussen de e-mailmarketingoplossing en de CRM-oplossing. Zo hoeft u bijvoorbeeld klantgegevens niet meer handmatig uit de CRM-oplossing te halen en deze in de e-mailmarketingoplossing te updaten. Het belangrijkste van een koppeling is dat u meer kunt doen in minder tijd.

Relevantie verhogen
De tijd van uw ontvangers is kostbaar. Waarom haalt u niet alles uit het e-mailkanaal als u de mogelijkheden tot uw beschikking hebt? U beschikt namelijk over een mooi kanaal en genoeg data om relevant en persoonlijk te kunnen communiceren. Hier bent u als marketeer toch naar op zoek? Gebruik belangrijke data (denk aan locatiegegevens, surfgedrag op de website of interacties via andere kanalen) om de boodschap in e-mailcampagnes aan te laten sluiten bij ontvangers.

Aan de ene kant moet een koppeling ervoor zorgen dat data uit de CRM-oplossing gehaald kan worden, maar aan de andere kant kan ook data in de CRM-oplossing verrijkt worden met informatie uit de e-mailmarketingoplossing (bijvoorbeeld bounces, opens en kliks op bepaalde links). Op die manier kunt u ook in andere kanalen de relevantie van uw communicatie verhogen.

In onderstaand voorbeeld benut Carpetright op een slimme manier de locatiegegevens om relevant en persoonlijk te communiceren. Ontvangers zien in de e-mail direct hun eigen woonadres en de locatie van de dichtstbijzijnde winkel. Een mooi voorbeeld van personalisatie.



Verhoging van de ROI
De verhoging van relevantie zorgt voor tevreden abonnees, maar daarnaast verhoogt het ook de ROI van e-mailmarketing. Reken maar uit: hoeveel zou die 14 procent extra opens en 5,5 procent extra kliks u opleveren? Door beide systemen met elkaar te integreren kunt u voordeel halen uit een realtime inzicht van de impact van marketingacties. Dit levert een compleet beeld op en opent ook deuren naar meer rendement.

Continuïteit van de synchronisatie
Verreweg de meeste dagelijkse routines worden door een vaste medewerker uitgevoerd. Dit is geen probleem zolang deze medewerker aanwezig is. Het levert wel problemen op wanneer hij of zij op vakantie gaat en vergeet door te geven hoe een bepaalde routine moet worden uitgevoerd. Wanneer de dagelijkse routine via een koppeling uitgevoerd wordt, voorkomt u dat maar één of enkele medewerkers een bepaald proces kunnen voltooien. Daarnaast bespaart het een hoop frustratie van repeterend werk. Dankzij een koppeling is het niet langer nodig om handmatig data in verschillende databases bij te houden.

Gecentraliseerde inschrijving
Door beide systemen met elkaar te integreren hebt u altijd één centraal overzicht van mensen die verbonden zijn met uw organisatie. Zorg ervoor dat aanmeldingen en afmeldingen direct in beide systemen doorgevoerd worden. Ook wanneer een e-mailadres bounced, moet dat in beide systemen bekend zijn. Zo voorkomt u dat u e-mails blijft sturen naar niet bestaande e-mailadressen.

Tot slot
Bij het definiëren van een goede koppeling is het belangrijk om van te voren te bedenken welke mate van intelligentie de koppeling nodig heeft. Weeg de kosten van het eenmalig implementeren af tegen de voordelen. Vaak hebben professionele e-mail service providers een goede API of diverse standaardkoppelingen, waardoor het opzetten meestal vrij eenvoudig geregeld kan worden. Vraag dus naar de mogelijkheden bij uw e-mail service provider en benut de voordelen die hierboven staan beschreven.

Niels Vogt is marketeer bij Measuremail. Dit artikel stond eerder op de site van de e-mail service provider.