Twinkle | Digital Commerce

Pakjeslogistiek in december: Drama ?

2017-05-26
180101
  • 2:33

Word je dan wakker mee: 500.000 pakjes te laat bezorgd in december rond sinterklaas en kerst. Grote kop bij de NOS. Leuke bijdrage aan het ochtendhumeur van miljoenen Nederlanders. Hoeveel pakjes werden wel op tijd afgeleverd  rond de feestdagen? Eh, 9 procent niet, dus 91 procent wel.

U begrijpt het: ik baal van zo’n gemakkelijk inkoppertje en van de negatieve berichtgeving rond e-commerce logistiek

Is het vreemd, dat pakketjes te laat worden geleverd rond de feestdagen? Nee helemaal niet. Kom je overal tegen in onze maatschappij: als het razenddruk is, dan krijg je een beetje of veel filevorming en vertraging. Recente cijfers maken duidelijk dat Nederlanders heel enthousiast zijn over online kopen, de mega groeicijfers vliegen je om de oren. Coolblue (48 procent),  Fonq.nl (37 procent), Daniel Ropers van Bol.com die in een radio-interview tussen de regels door aangeeft dat de omzetontwikkeling sinds 2012 na het opgaan in Ahold nog beter is dan de groeicijfers van 2010 (14 procent) en 2011 (18 procent). Logisch dat je dan, als je heel laat bestelt in zo’n sterk groeiende markt, weleens je neus stoot en dat het pakketje aankomt ná de feestdagen in plaats van ervoor.

Iets aan te doen? Zeker wel!
Met alleen maar katterig zijn over zo’n negatief enqueteresultaat komen we er niet. Ik heb m’n blogs er nog weer eens even op nagekeken. Begin december 2011 viel mij al o, dat zoveel grote Engelse webshops nadrukkelijk werkten met 'last order date for Christmas'. Heel duidelijke waarschuwingen aan de online koper: bestel vóór datum x om er zeker van te zijn dat u uw order voor de feestdagen binnen heeft.

Moneysavingexpert.com (UK), heeft er in 2013 zelfs een lijst van aangelegd. Daarop is van de grote webshops te vinden onder welke condities u nog op dinsdag 17 December (!), woensdag 18 December, etc. kon bestellen.

'Last order date for Christmas' wil er bij Nederlandse webshops nog maar steeds niet in. Online drukkers en fotoboekenverkopers hanteren het noodzakelijkerwijs wel, bij de grote Nederlandse webshops ben ik het nog steeds niet tegengekomen. Dan kun je ook verwachten dat mensen die op maandag 23 december ’s avonds om tien uur een order inleggen mogelijk teleurgesteld zijn als ze het pakketje op dinsdag 24 december niet hebben ontvangen.

Geef rond feestdagen een 'order alert'
Of het nu om vakantiedrukte gaat of om dagelijkse of wekelijkse verkeersdrukte: we vinden het heel normaal dat we daar waarschuwingen over ontvangen. Hetzelfde geldt in het geval sneeuw, gladheid of storm ons dagelijkse logistieke leven dreigt te verstoren. Het is even wennen, maar online retail is inmiddels ook een logistiek proces van  formaat geworden. In onze branche kun je super gemakkelijk 24/7 een order plaatsen. Daarna worden opeenvolgende arbeidsintensieve en tijdrovende logistieke processen afgehandeld. Bij topdrukte mogen we best een 'alert’ afgeven. Mogen we een alert afgeven? Volgens mij mag dat langzamerhand wel moeten worden. Concreet: Denk er nu binnen uw webshoporganisatie alvast over na en communiceer sinterklaas- en kerst alerts vanaf medio november op uw homepage! 

En voor de rest wat mij betreft: een groot compliment voor iedereen die in de wereld van e-fulfilment werkzaam is. Nederlandse webshops leveren op het gebied van snelheid en leverbetrouwbaarheid echt een topprestatie.