Twinkle | Digital Commerce

Maison de Bonneterie sluit deuren

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:40

Maison de Bonneterie houdt deze zomer op te bestaan. Het warenhuis, dat in maart 125 jaar wordt, bracht in november nog een webshop online die de ‘nieuwe etalage van het fysieke bedrijf’ moest worden.


‘Vanwege de economische recessie heeft de directie van Maison de Bonneterie moeten besluiten om het bedrijf op te doeken’, zegt een woordvoerder van de retailer tegen Twinkle. ‘Van faillissement is geen sprake, want Maison de Bonneterie houdt gewoon op te bestaan. De directie heeft samen met de bank en aandeelhouders diverse scenario’s doorgenomen om het bedrijf voort te kunnen zetten, maar helaas heeft zij moeten besluiten om de activiteiten te stoppen.’

Collectief ontslag
De fysieke winkels in Den Haag en Amsterdam sluiten deze zomer de deuren. Ook de webshop zal volgens de woordvoerder waarschijnlijk tegen die tijd worden gesloten. Voor de honderd man personeel is ontslag per 1 september aangevraagd. ‘De panden in Den Haag en Amsterdam worden verhuurd aan andere partijen. Over de outletwinkel in Heemstede is nog geen besluit genomen, want dit pand wordt namelijk door Maison de Bonneterie gehuurd.’

Lancering webshop
Twinkle sprak in november met algemeen directeur van Maison de Bonneterie Patrick van der Borden over de nieuwe webshop. Het bedrijf wilde die in maart officieel lanceren, bij de viering van het 125-jarig bestaan. ‘Wij waren de eerste fysieke winkel in Nederland met een etalage’, zei hij vier maanden geleden. ‘Op het gebied van e-commerce zijn we geen pioniers, maar we hebben door te kijken naar andere partijen veel geleerd om onze webshop in één keer goed neer te zetten.’

Multichannel strategie
Van der Borden was optimistisch over de nieuwe multichannel strategie van Maison de Bonneterie. Zo wilde het bedrijf starten met click & collect en wilde het bij elke online bestelling een persoonlijk bericht van de winkelmedewerker verpakken. Ook zou de personal shopper uit de fysieke winkel een rol krijgen in de webshop. 

Van der Borden was vanmiddag niet bereikbaar voor commentaar op de sluiting van het bedrijf.