Twinkle | Digital Commerce

‘Amazon betrekt disruption ook op zichzelf’

2017-11-11
180101
  • 1:34

Kredietbeoordelaar Moody’s wijzigde zijn outlook van Amazon deze week van stabiel naar negatief. De laatste kwartaalomzet van de grootste online retailer ter wereld viel tegen en het lijkt erop dat Amazon ‘momentum’ heeft verloren. Ondertussen trekt het bedrijf steeds meer mensen zijn ecosysteem binnen.

The New York Times schrijft over de afwaardering van het verlieslijdende Amazon, die ook samenhangt met een schuldpapierenkwestie en het langdurige conflict met uitgever Hachette. Dat heeft Amazon ook de nodige goodwill van Amerikaanse gekost, schrijft de krant.

Afnemende mediabestedingen
Sometime last summer, a quarter-billion dollars went missing at Amazon’, opent The New York Times zijn artikel. De tegenvaller was geheel toe te schrijven aan de afnemende groei (5 procent, versus 15 procent gemiddeld in voorgaande jaren) van de mediabestedingen in Noord-Amerika. Door de slepende ruzie met Hachette over de prijzen van e-books joeg Amazon trouwe klanten tegen zich in het harnas. Het bedrijf zelf relateerde de achterblijvende inkomsten aan het feit dat steeds meer lezers boeken huren in plaats van kopen.

Media minder belangrijk
The New York Times spiegelt met een aantal opgevoerde deskundigen voor dat media minder belangrijk zullen worden voor de omzet van Amazon; het bedrijf geeft digitale muziek, video’s en boeken steeds vaker ongelimiteerd weg als incentivce bij bezorgabonnement Prime. Met content bindt en boeit Amazon Amerikanen, maar ook bijvoorbeeld Duitsers en Britten, die andere producten bij het ontbreken van verzendkosten allicht vaker bij Amazon zullen bestellen.

Disruption
Amazon kannibaliseert bewust enkele grote productcategorieën, zo interpreteert de New York Times, om miljoenen mensen zijn ecosysteem in te trekken. In dit scenario is Amazon allesbehalve zwak, maar juist sterk; zo sterk dat het niet alleen andere retailers maar ook zichzelf bewust en gretig ‘disrupt’ ofwel ontwricht. De krant haalt marketingprofessor Scott Gaslloway aan: ‘I don’t think they want to own a piece of retail. They want to own all of it.’