Twinkle | Digital Commerce

‘Nederlanders trouw aan één maaltijdbezorgplatform’

2017-10-24
1000562
  • 1:03

Consumenten die hun maaltijden via een (bezorg)platform bestellen, zijn vaak trouw aan één partij. Maar liefst 80 procent bestelt op één platform. Dit jaar is de markt goed voor tussen de 1,3 en 1,4 miljard euro.  

Dat meldt ABN Amro in een updaterapport over de branche. In het tweede kwartaal van 2017 zijn er 38,6 miljoen maaltijden bezorgd, tegen een omzet van 440,5 miljoen euro. Voor 2018 verwacht de bank een groei van ongeveer 20 procent, door een gunstige economie, een betere vindbaarheid van restaurants en een beter online bestel- en betaalgemak.

Een derde online

Volgens het rapport is de concurrentie in de bezorgmarkt groot en is het daarom extra moeilijk om nieuwe klanten te werven; consumenten kiezen vaak snel voor één vast platform. Ook bestelt slechts 35 procent van de klanten zijn maaltijd online, de rest verloopt via de telefoon.

Grootste punt voor pizza’s

Gemiddeld spenderen Nederlanders € 11,40 per maaltijd. De pizza is het populairst: van de 1,3 miljard euro jaaromzet gaat ruim 93 miljoen euro naar pizzabezorgers. Gril-gerechten staan op de tweede plek met ruim 77 miljoen euro, gevolgd door fastfood met 60 miljoen euro. Het hoogste bedrag wordt uitgegeven aan Japanse maaltijden en sushi: gemiddeld € 17,69 per persoon.