Twinkle | Digital Commerce

Twinkle Jaaroverzicht 2017

2017-12-27
1280720
  • [nieuws]
  • 9:16

Vanuit Duitsland bemoeit Amazon zich steeds nadrukkelijker met de Nederlandse markt. Terwijl Europese binnengrenzen vervagen, probeert bol.com de e-commerce natie te verenigen. Marktplaatsvorming is sowieso een heet thema dit jaar, waarin gezichtsbepalers vertrekken en Google een recordboete ontvangt.

Dit is het Twinkle Jaaroverzicht 2017.

Tekst: Bernadette van den Hooven en Arjan van Oosterhout

Januari

Meerdere managers veranderden hun loopbaan als start van het nieuwe jaar: zo verliet Patrick Kerssemakers zijn fonQ, verhuisde Tjalling Smit van KLM naar NS en verruilde Roy van Keulen Praxis voor Jumbo als opvolger van e-commerce manager Roland van den Berg, die op zijn beurt startte bij Kruidvat. Amazon trapt 2017 samen met LG af met de presentatie van een slimme koelkast, die bij monde van Alexa zelf boodschappenorders in ontvangst neemt. Aziatische tegenspeler Alibaba vertaalt zijn mobiele applicatie in het Nederlands; Nederlandse producten blijken andersom populair bij de Chinezen tijdens Singles Day 2016. Wehkamp besluit de focus te verscherpen op het eigen land en zet zijn Belgische shop voor onbepaalde tijd op zwart, terwijl het Nederlanders voortaan gratis verzending biedt voor orders boven 20 euro. De e-commerce wereld is in beweging, ook op internationaal niveau: op de Europese markt voor maaltijdbezorgers woedt hevige concurrentie, met onder meer Duitsland als strijdtoneel. In Brussel wordt ondertussen druk gewerkt aan de vernieuwing van de cookie-wetgeving, die in de loop van 2017 steeds meer gestalte zal krijgen.

Alle headlines

Februari

Geen Valentijn voor de Nederlandse retail, concludeert Cor Molenaar: diverse spelers krijgen flinke klappen te verduren. Phone House gaat failliet, Bruna brengt jaarverslagen met donkerrode cijfers en Blokker Holding kampt met klagende Intertoys-franchisenemers en problemen bij de transitie van zijn formule. Ook online wordt hier en daar geworsteld: de grootste aandeelhouder van Rocket Internet halveert zijn belang, Poundland trekt de stekker uit zijn webwinkel en BCC probeert uit een logistiek dieptepunt te krabbelen. Aan de andere kant van de oceaan raken Amazon en Walmart in een steeds verhitter gevecht om de online consument en troeven elkaar af, waarbij ook FedEx aan de logistieke poten van Amazon zaagt. Op Europese bodem zoeken spelers versterking in elkaar, via samenwerking of overname: Bol.com en Kobo introduceren samen het Kobo Plus-leesabonnement, Klarna koopt BillPay, Attraqt koopt Fredhopper, Glanbia koopt Body&Fit, H&M maakt samen met Google een ‘datajurk’ en vidaXL stelt zijn platform open voor wie zich aanmeldt. 

Alle headlines

Maart

Menig webwinkelier, maar ook retailer wacht in spanning af wie er met de vak- en publieksprijzen van de Shopping Awards – voorheen Thuiswinkel Awards – vandoor gaat: het nieuwe jasje van de voormalige Thuiswinkel Awards verwelkomt vanaf nu iedere omnichannel speler. Coolblue komt dit jaar als Beste Webwinkel uit de bus. Voor Twinkle100-speler Afuture en de kleinere browser plugin Yippie! valt het doek, de Neckermann-winkels gaan onder de hamer; Picnic opent daarentegen een tweede distributiecentrum en logistieke bedrijven in België hopen op een self-fulfilling prophecy door hun land te betitelen als ‘Mekka van de e-commerce’; Amazon springt er vast op in en start er met boodschappenbezorging. De Belgen besteden meer online dan ooit, de Nederlanders eveneens. Tijd om verder te kijken, vonden deelnemers aan een handelsmissie naar China, die een bezoek brachten aan Alibaba.

Alle headlines

April

Met frisse moed introduceren webshops nieuwe initiatieven, terwijl het voorjaar aanbreekt: zo ambieert Kijkshop het voorbijstreven van bol.com en Marktplaats met een nieuw c2c-platform, dat in het najaar van start zal gaan. De Bijenkorf whatsappt met zijn klanten, Albert Heijn test een slimme koelkastmagneet en Otto’s AI-gestuurde retoursysteem doet de restvoorraad slinken tot nog maar 20 procent. Nederlandse retailers voelen de hete adem van Amazon steeds meer in hun nek wanneer bekend wordt dat Amazon in naburig Duitsland niet langer om een creditcard vraagt bij aankopen; tot nu toe één van de grootste drempels voor Nederlandse bestellers. De gigant zoekt daarnaast 1.300 lokale dc’s in Europa. In eigen land lanceert Twinkle100-aanvoerder bol.com ondertussen een eigen bezorgabonnement, waarmee leden een jaar bezorgkosten in één keer kunnen afkopen. Hema, MS Mode en Zeeman houden voorjaarsschoonmaak op hun e-commerce platformen. Er is werk aan de online winkel, want uit wereldwijd onderzoek onder shoppers blijkt dat het vertrouwen in e-commerce is gedaald: een toename van zorgen over privacy op internet staat de gang naar webwinkels in de weg.

Alle headlines

Mei

In de maand waarin bol.com zijn achttiende verjaardag viert, keert een oude bekende terug in de winkelstraat: onder de vleugels van moederbedrijf Jumbo levert La Place maaltijden vanuit de eerste stadswinkel van het gezamenlijke concept Foodmarkt City in Groningen. Ook online maakt de voormalige horecatak van V&D een rentree middels een bijbehorend bestelplatform. Blokker beweegt zich juist verder van de winkelstraat af en zet Intertoys - en daarmee Bart Smit en Toys XL - Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker in de etalage: de focus verschuift naar online organisatie Nextail. PostNL weet Alibaba aan zich te binden als exclusieve partner in het vervoer van pakketjes tot twee kilo, waardoor Nederlanders die bij de Chinese e-tailgigant shoppen, hun pakjes vanaf nu binnen zeven werkdagen ontvangen. Andersom webwinkelen Belgen graag bij Nederlandse e-tailers – iets té graag, als het aan de Belgische minister Alexander De Croo ligt, die bij de zuiderburen de noodklok luidt om het verlies van e-commerce banen aan het buitenland, mede door de hoge loonkosten en landelijke nachtwerk-impasse. PostNL heeft daar geen last van en ziet juist brood in PS Nachtdistributie, waarmee het zijn capaciteit voor pakketverwerking vergroot en cut-off tijden verbreedt.

Alle headlines

Juni

Google raakt in opspraak: de Europese Unie meldt dat een boete ophanden is voor de zoekmachinegigant, naar aanleiding van een zevenjarig onderzoek door de mededingingsautoriteiten naar Google Shopping. Enkele weken later valt die op Googles mat: het blijkt te gaan om een recordbedrag van 2,42 miljard euro, waardoor de discussie in de e-commerce gemeenschap oplaait: is die boete eigenlijk wel terecht? Wijnand Jongen vindt van wel, Jeremiah Albinus en Cor Molenaar vinden van niet. In eigen land raakt Readen Retail, moederbedrijf van Neckermann.com, in opspraak door late en incorrecte leveringen, zo melden consumenten aan Radar. De waakhond brengt een vermanend bezoekje aan het kantoor, maar volgens directeuren Joop en Ronald Steenbergen is er geen vuiltje aan de lucht: de voormannen kondigen zelfs een vernieuwing van de webwinkel aan, die de sterkste aanbieder op woongebied moet worden. Ondertussen organiseert Amazon de grootste transactie ooit in de e-commerce markt en neemt daarin supermarktketen Whole Foods over, waarmee de e-tailer zich in één klap inkoopt in de foodmarkt. Eveneens groot nieuws uit de hoek van bol.com: Daniel Ropers, die aan de wieg stond van de aanvoerder van de Twinkle100, kondigt na negentien jaar zijn vertrek uit de e-commerce wereld aan.

Alle headlines

Juli

Net als Amazon is Albert Heijn bezig met de ontwikkeling van een kassaloze supermarkt, komend jaar te openen in een vestiging van AH to go. ‘Wij doen het op onze manier’, klinkt het. In drie vestigingen van de Zaanse grootgrutter krijgt online zuster bol.com in de zomer van 2017 een eigen fysiek gezicht, dankzij nieuwe servicepunten. Concurrent Jumbo kondigt de komst van een tweede e-dc aan en ondertussen blijkt PostNL een eigen online supermarkt te runnen. De Rotterdamse investeringsmaatschappij HAL vergoot zijn belang in stadgenoot Coolblue, het veelbesproken e-commerce succesnummer Wish krijgt een kantoor in Amsterdam en Zalando komt met een ledenmodel. Ook in de zomer draait de online wereld door: Marktplaats zet een belangrijke stap met de introductie van iDeal als betaalmethode, Albelli wisselt van eigenaar, Heineken ontplooit nieuwe e-commerce initiatieven en, opvallend, Blokker strikt de britse pure player AO om zijn assortiment uit te kunnen breiden met witgoed. Aan het eind van de maand rijst de vraag: moet Leen Bakker zijn online prijsfout nakomen?

Alle headlines

Augustus

Coolblue lanceert zijn langverwachte mobiele applicatie, in de maand dat ook concurrent AO met een app komt voor de Nederlandse markt. Voortaan worden Nederlandse klanten van Amazon ook in de shopping-app van de e-commerce reus in hun moerstaal bediend. Een andere techgigant, Facebook, schudt aan de boom door zijn marktplaats in ons land te lanceren. Wehkamp trekt zich min of meer terug uit België (‘Maar we komen terug. Beloofd.'), waar bol.com avondlevering en zijn bezorglabel Select introduceert. De Bijenkorf rapporteert een online omzetgroei van 29 procent over de eerste helft van het jaar en laat weten pakjes voortaan gratis te bezorgen bij klanten. Kijkshop vult de kolommen met een aangekondige renaissance. Deliveroo kondigt aan maaltijdkoeriers in loondienst te willen vervangen door zelfstandige bezorgers en minister Kamp ziet niks in een verbod voor boekingssites om aangesloten hotels prijsrestricties op te leggen.

Alle headlines

September

We’re live!’, roeptoetert Hudsons Bay op zijn Nederlandse site. De keten start met webverkoop in ons land, volgens kenners valt de online integratie wel wat tegen. McGregor gaat in september opnieuw failliet en krijgt dezelfde maand nog een doorstart. Twinkle100-speler Afuture gaat definitief uit de lucht, Modesmusthaves.com kondigt vrij plotseling het einde aan. Ook van het supermarktfront komt weer het nodige nieuws: Picnic-partner Boni zet een punt achter de eigen e-commerce activiteiten, Albert Heijn presenteert zijn intelligente boodschappenlijstje en concurrenten Plus en HelloFresh trekken samen op in de verkoop van maaltijdboxen. In september verschijnt traditiegetrouw de Twinkle100, de tiende alweer dit jaar. Lijstaanvoerder bol.com opent deze maand zijn fulfilmentcenter in Waalwijk en verwelkomt BCC als verkooppartner. Nummer 3 wehkamp zet in op groei via gezinnen, vertelt ceo Piet Coelewij op Shopping Today.

Alle headlines

Oktober

De rechter vergeeft Leen Bakker zijn online prijsfout. Een andere verkoper van hoogslapers en stapelbedden, Ikea, koopt een online klusjesmarktplaats. Met veel ambitie en dito bombarie stormt About You de Nederlandse markt op. De pure player uit de stal van Otto neemt het onder andere op tegen Zalando, dat de beautymarkt betreedt. Dat de platformeconomie niet zonder wrijving blijft, blijkt als Takeaway.com een commissieverhoging aankondigt. VidaXL biedt naast zijn marktplaats voortaan ook een dropshipping-programma aan, terwijl Intertoys onder een andere eigenaar een marktplaats voor speelgoed moet worden. Marktplaats zelf introduceert Gelijk Oversteken, bol.com lanceert Bespaar Continu en haalt voor het eerst retouren thuis op. Ook in oktober: de Europese Commissie doet de veelbesproken cookiemuur in de ban, Lightspeed ontvangt een kapitaalinjectie van 166 miljoen euro en acht hogescholen starten het Retail Innovation Platform. De feestdagenperiode en het nieuwe jaar werpen hun schaduw vooruit: er is een tekort van duizenden pakketbezorgers en het gros van de bedrijven blijkt niet klaar voor de AVG.
 
Alle headlines

November

Net voor de eindejaardrukte pakt Amazon door, met de introductie van iDeal op Amazon.de en de openstelling van Prime voor Nederlandse klanten. Veel fraudeberichten ook in deze novembermaand: het aantal criminele nepshops blijkt snel gegroeid en de politie sloot veel en veel meer malafide webshops. Ruim een kwart van de keurmerkshops blijken niet SSL-proof en volgens de Consumentenbond zijn webwinkels de grootste ongevraagde cookiemonsters. Stakingen bij PostNL worden net op tijd afgewend, wat niet voorkomt dat tienduizenden pakjes te laat komen: Black Friday is hot. Eerder in november komt KLM met een tickettoeslag op externe boekingen, maakt FonQ verhuisplannen bekend en opent Coolblue zijn eerste XXL-winkel. Wehkamp start gratis zondaglevering en kondigt een samenwerking met Fietskoeriers.nl aan. Brussel maakt een einde aan geoblocking en Talpa koopt Emesa. Maaltijdnieuws tenslotte: HelloFresh trapt af met lichte winst op de beurs, Lidl stopt met de online verkoop van verswaren en Ocado heeft zijn lang gekoesterde internationale deal te pakken. Horeca-ondernemers verenigen zich ondertussen tegen Thuisbezorgd.nl.
 
Alle headlines

December

Black Friday bleek de drukste dag in de historie van iDeal, veruit, en de Bitcoin-bonanza stelt duizenden Nederlandse webwinkeliers voor een dilemma. Door de afschaffing van netneutraliteit komt er volgens grote Amerikaanse internetbedrijven een eind aan het gelijke e-commerce speelveld in de VS. Ondertussen maakt de Europese Unie nieuwe btw-plannen bekend, die het leven van allereerst webwinkeliers moeten vereenvoudigen. Het Europese Hof van Justitie oordeelt dat luxemerken een stokje mogen steken voor de verkoop via online platforms. De Fiod doet in december een inval bij Neckermann.com, postordericoon Beate Uhse gaat failliet en Picnic verdubbelt zijn opslagcapaciteit met een nieuw dc in Diemen. Eerder dan verwacht komt concurrent Albert Heijn met een kassaloze supermarkt, startup OK belooft checkout op de productpagina. Klanten van een aantal grote webverkopers, waaronder Booking.com, Coolblue en Amazon, worden bestookt met valse e-mails om creditcardgegevens te ontfutselen. Laatstgenoemde bedrijf introduceert zijn Echo en Amazon Music Unlimited in Nederland, waar het samenwerkt met Vos Logistics.

Alle headlines
 

Bekijk ook de meest gelezen artikelen van Twinkle

Klik op het jaartal voor de Twinkle Jaaroverzichten van 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009 en 2008.

Of blader zelf door het Twinkle-archief.
 

De redactie wenst je fijne kerstdagen en alvast een gezond en succesvol 2018!