Twinkle | Digital Commerce

'Online bepaalt nieuw winkelbeeld Albert Heijn'

2018-12-12
1000562
  • 2:06

Albert Heijn gooit het roer om. De winkelketen ziet een terugval in het aantal winkelbezoeken en zet in op verse maaltijdbezorging en servicepunten voor thuisbezorging.

Dat vertelt Wouter Kolk, ceo Ahold Delhaize Europa en Indonesië, in gesprek met het FD. Kolk stelt onder meer in onderhandeling te zijn met maaltijdbezorgers als Deliveroo en Thuisbezorgd.nl om razendsnel maaltijden te kunnen bezorgen.

In een reactie laat directeur communicatie Tim van der Zanden aan Twinkle weten: ''Wij kijken zeer serieus naar de markt voor thuisbezorgen van maaltijden maar dat gaat natuurlijk niet in de winkel gebeuren. Hoe exact wel, daarover voeren we gesprekken met partners. Dat is dus een potentiële nieuwe markt. Servicepunten klopt dan niet. Het is de markt van thuisbezorgen van warme maaltijden, los van fysieke winkelinfrastructuur.'

De nieuwe koers betekent ook dat winkels worden voorzien van keukens waar verse maatlijden worden bereid en bezorgd. Als gevolg daarvan verdwijnt een deel van het assortiment uit het winkelbeeld. Dierenvoeding en schoonmaakmiddelen, producten die steeds vaker online worden besteld, zal men dan ook niet snel meer terugvinden. ´Daar hoef ik in de winkel minder ruimte voor vrij te maken´, aldus Kolk. In een reactie laat Albert Heijn weten een aantal productcategorieën langzaam naar Ah.nl en bol.com te zien verschuiven, waardoor er meer ruimte vrij komt.

Innovaties

Vanaf komend jaar start de supermarktketen in een proef met de opening van een eerste keuken in een Albert Heijn-filiaal in Amsterdam. De maaltijden die daar worden bereid, zijn volgens de supermarkt voor de thuisbezorgmarkt. Meer informatie daarover volgt later, laat het bedrijf weten. In totaal worden in 2019 150 winkels omgebouwd, onder meer om meer ruimte voor versafdelingen te creëren. Dit jaar zijn er al twintig filialen omgebouwd. Ook stelt Kolk in die winkels meer technologische innovaties te integreren, waaronder digitale schermen, elektronische schapkaartjes en touchscreens. Daarnaast krijgen de winkels meer zelfscanners.

Een ander gevolg van de veranderingen is het mogelijk sluiten van supermarkten. Hoeveel dat er zullen zijn, zegt Kolk niet, maar volgens hem zullen het er niet veel zijn. 'Ik denk niet dat het aantal winkels sterk zal afnemen, omdat ze ook voor directe consumptie en de last mile, zeg maar opslag voor bezorgservice, gebruikt worden.'

Bol.com

Ten slotte gaat Kolk in op Albert Heijn's zuster bol.com. Die twee werken als onderdeel van Ahold Delhaize intensief met elkaar samen, onder meer met afhaalpunten. Een soortgelijke samenwerking is, wat Kolk betreft, in andere Europese landen waar Ahold Delhaize actief is een mogelijkheid. 'Maar we gaan daar geen bol.com starten, dat duurt te lang. We willen wel banden aanknopen met lokale varianten van bol.com.'

'Albert Heijn Online: in technologie zit innovatie' (07-09-2018)