Twinkle | Digital Commerce

Ikea blijft verzendkosten rekenen

2019-02-11
1024512
  • 1:57

Ikea zal webshoppers verzendkosten in rekening blijven brengen, omdat levering nu eenmaal geld kost. Maar, zo zegt de topman: ‘We gaan onze meubels nog goedkoper maken.’

De Zweedse woonwinkelketen zag met name de online concurrentie de afgelopen jaren toenemen, zoals van Amazon, Home24 en Made.com. Veel internetaanbieders adverteren met gratis bezorging, maar aan die wedloop doet Ikea niet mee; het biedt schijnvoordeligheid en het is niet eerlijk ten opzichte van fysieke winkelklanten, aldus ceo Jesper Brodin tegen de Vlaamse zakenkrant De Tijd.

‘Gratis leveringen bestaan niet. Niemand brengt spullen écht gratis naar je thuis’, zegt Broding. ‘Ofwel verreken je de kosten in de prijs van je product ofwel reken je een toeslag aan. Wij doen transparant het laatste. (…) Wij hebben besloten dat we niet gaan voor gratis, want dan straffen we de klanten die naar onze winkels komen. Daar zal altijd de laagste prijs te vinden zijn.’

Goedkoper in Nederland

Eind augustus verlaagde Ikea het standaardtarief voor levering in Nederland van 4,99 euro naar 2,99 euro. In België vraagt de keten wel nog 4,99 euro voor pakketten met dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht, in Duitsland zelfs 6,90 euro. Voor zijn click & collect-service vraagt Ikea in ons land 15 euro, in België 19,99 euro.

Sneller leveren

Ikea zegt dus te kiezen voor transparantie. De keten staat voor ‘zijn grootste transformatie ooit’, concludeert De Tijd, als gevolg van de opkomst van e-commerce. De nummer 23 van de Twinkle100 opent steeds meer stadswinkels en schaalt digitaal op. In de online concurrentieslag moet de leversnelheid omhoog.

Brodin wil standaard daags na bestelling gaan leveren (thans: drie tot vier dagen levertijd in Nederland) of zelfs op de dag zelf. Ook heeft Ikea zich ten doel gesteld om in 2025 al zijn meubelen met elektrische voertuigen te leveren. ‘We moeten voor elektrisch rijden kiezen’, aldus de topman. ‘Dat is geen weldoenerij, maar een investering die trager een return oplevert.’ De kost gaat voor de baat uit. ‘Nu is het duur, maar binnenkort is het duur om het niet te doen. Sneller dan mensen denken.’

Lagere prijzen

Ondertussen zal Ikea prijstechnisch nog concurrerender worden, verwacht Brodin: ‘We hebben een enorm groot assortiment dat we zelf ontwikkelen. We zijn de eigenaar van ons product en onze logistiek. Daardoor zijn onze kosten laag. Onze prijzen zullen nog lager worden in de komende jaren.’