Twinkle | Digital Commerce

Vomar definitief uit e-commerce

2019-02-11
1024512
  • [nieuws]
  • 1:14

Vomar heeft voorgoed de stekker uit zijn webshop getrokken. De supermarktketen vindt het prijskaartje dat aan het thuisbezorgen van online orders vasthangt, te hoog.

Om het beloofde lage prijspeil te kunnen behouden, schrapte Vomar een jaar geleden al de weekaanbiedingen in de webwinkel: daarvoor moesten klanten naar de fysieke filialen. Ook de online bestelfunctie is, zo blijkt, afgelopen najaar weggehaald.

Prijzen laag houden

De bezorgdienst vergde teveel investering, zegt ceo Aart van Haren tegen De Volkskrant. 'Je kunt die dingen alleen doen als je besluit de prijzen te verhogen, zelf het verlies te nemen of het op een andere manier op de klanten te verhalen. Dat willen we niet.' Over click-and-collect doet Van Haren geen uitspraak, maar die optie is in de webshop niet beschikbaar.

Om de prijzen zo laag mogelijk te houden, maakte Vomar ook het winkelassortiment minder diep door vierduizend producten te verwijderen. De super biedt daarnaast geen kras- en staatsloten meer aan en heeft bediening op de vlees- en kaasafdeling afgeschaft.

In en uit de ijskast

De supermarktketen worstelde jaren geleden al met het bepalen van een online strategie. Een proef op e-commerce gebied in 2014 belandde uiteindelijk in de ijskast, omdat Vomar zijn klanten niet het gewenste niveau kon leveren. Gewapend met een nieuw online platform waagde de keten in 2016 nog een poging; naar nu blijkt, was dat in ieder geval voorlopig de laatste.