Twinkle | Digital Commerce

Alibaba verbreekt weer zijn eigen Singles' Day-record

2019-11-12
1000562
  • [nieuws]
  • 1:15

E-commerce gigant en uitvinder van Singles' Day Alibaba heeft dit jaar voor meer dan 38 miljard dollar aan producten op de koopfeestdag verkocht. In 2018 was de omzet 31 miljard dollar.

De verkopen gingen snel. Bij de start van Singles' Day (op 11 november) was er op het platform binnen anderhalve minuut al voor 1,4 miljard dollar verkocht. Binnen een uur was dit opgelopen tot 13 miljard dollar, een groei van 32 procent in vergelijking met 2018.

200.000 deelnemende merken

Populairste producten om te kopen waren elektronica, gadgets en mode-items. Aan de verkoop, die 24 uur duurde, deden meer dan 200.000 merken mee. Er werden die dag één miljoen nieuwe producten gelanceerd. Alibaba zegt dat meer dan een half miljard mensen in diverse landen meededen aan het koopfestijn.

Buitenlandse verkopers

Verkopers uit de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Korea, Australië en Duitsland waren, wat betreft de buitenlandse verkopers, opnieuw verantwoordelijk voor meeste verkopen als gekeken wordt naar gross merchandise volume.

JD.com

De andere grote Chinese e-tailer en Alibaba's concurrent JD.com meldde 29,17 miljard dollar aan Singles’ Day-verkopen, vorig jaar was dat 23 miljard dollar.

Bol.com

Bol.com, die sinds 2017 actief op Singles' Day inzet, wil ook voor dit jaar geen omzetcijfers delen. Wel dat het een opvallend goede dag was voor de verkoop van parfum. 'We verkochten bijna dubbel zoveel parfum op Singles’ Day 2019 ten opzichte van Singles’ Day 2018, binnen elke prijscategorie en verdeeld over mannen- en vrouwengeuren', aldus een woordvoerder van de Nederlandse e-tailer aan Twinkle