Twinkle | Digital Commerce

Dark mode nog niet hoog op de prioriteitenlijst

2020-04-01
1000562
  • 3:24

Steeds meer consumenten gebruiken het. En kenners noemen het dé trend voor 2020: de dark mode. Een donker scherm geeft de smartphonegebruiker meer rust en zou ook de standby-tijd van het apparaat verlengen. Zijn webwinkels en site- en appbouwers voorbereid op deze nieuwe kijkervaring?

Gebruik van de dark mode is in opmars. Dat is goed te verklaren: zowel het besturingssysteem Android als iOS beschikt over de mogelijkheid om de donkere modus in te stellen. De inzet hiervan geeft de gebruiker rust. Er straalt minder licht af van de telefoon, waardoor de ogen minder vermoeid raken. Ook zou het een energiebesparend effect op de smartphone hebben – vooral op telefoons die zijn uitgerust met een oled-scherm [organic led, red.].

Nachtmodus

Tot nu toe zijn het vooral social media als Facebook en WhatsApp die geschikt zijn gemaakt voor de dark mode. Voor webwinkels – die er over het algemeen prat op gaan dat de wens van de klant voorop staat – is de dark mode echter nog een ver van hun bed show. ‘Ik heb navraag gedaan maar ben bang dat ik geen toevoeging kan geven’, antwoordt Veerle Maris van H&M Netherlands via e-mail. ‘We kijken altijd naar hoe we de winkelervaring van onze klanten kunnen verbeteren, zowel in de winkel als online, maar op dit moment is er niets om te kunnen vertellen over dit onderwerp.’

Ook Sander Trum van Otto zegt dat de dark mode tot nu toe geen prioriteit heeft voor de site en voor de app, die binnenkort live gaat. ‘Natuurlijk is dit een feature die onze website-bezoekers als prettig zouden kunnen ervaren. Het gros van de devices waarmee klanten onze website bezoeken heeft echter al de mogelijkheid om nachtmodus te activeren, een andere functie die het scherm minder blauw kleurt. Wij denken dat die nachtmodus op dit moment voorziet in de behoefte van onze klanten op dit gebied. Wanneer wij de visuele weergave van onze website willen optimaliseren, zouden we eerder onderzoeken in welke behoefte nog niet wordt voorzien; zoals bijvoorbeeld een websitevariant voor klanten met een visuele beperking.’

Webtoepassing

‘Als ik hier naar mijn collega’s kijk, zie ik dat acht van de tien gebruikmaken van de dark mode’, inspecteert Zakaria Amlal, ceo van digital agency Gracious in Den Haag. ‘Dus de bewering dat dit dé trend is voor 2020 geloof ik zeker wel.’ Amlal merkt dat het onderwerp geen hot item is bij klanten. ‘Over het instellen van een dark mode voor e-mail krijgen we wél concrete vragen. Dat is overigens ook de minst kostbare oplossing. Vragen over het aanpassen van apps krijgen we ook, maar hier speelt de kosten-batenanalyse de klant parten. De kosten kunnen best tegenvallen, afhankelijk van het design van de app. Toch zie ik het uiteindelijk wel gebeuren dat voor apps een goede oplossing zal komen. Vragen over een dark mode als webtoepassing krijgen we helemaal niet. Ik heb op dat gebied zelf ook nog geen enkele toepassing gezien trouwens.’

Teun Elfring, freelance front-end developer, is fervent voorstander van de dark mode. ‘Het wordt tijd dat we dat gaan toevoegen aan onze websites’, schrijft hij in zijn blog. Want niet alleen apps, ook websites zijn eenvoudig geschikt te maken voor de modus, aldus Elfring. ‘Met de nieuwe CSS media query prefers-color-scheme kun je heel eenvoudig je website donker maken, enkel door wat CSS aan te passen.’ De ontwikkelaar erkent dat het aanpassen een ingrijpende aangelegenheid kan zijn. ‘Wat licht is, moet donker worden. Je moet kleurwaarden aanpassen en het verschilt per webwinkel hoeveel werk dat is. Als je kijkt naar de shop van bol.com bijvoorbeeld: daar moet je echt heel veel werk verzetten. Bol.com heeft veel blauw en wit. Als je dat automatisch omzet wordt wit zwart en blauw wordt donkergrijs. Dat is niet mooi. Daar moet je heel veel kleurwaarden omzetten.’

Sinds een halfjaar

Ook Elfring merkt dat de dark mode niet leeft onder klanten. Dat kan hij ook wel verklaren. ‘Het wordt pas sinds kort ondersteund door browsers. Safari voor desktop startte met de ondersteuning op 25 maart 2019, Safari voor iOS op 19 september 2019 en Chrome op 30 juli 2019. Wereldwijd ligt de browserondersteuning nu op 78,72 procent. In Nederland op 76,56 procent. Het duurt even voordat dit op gang komt. Maar dát het komt, daarvan ben ik overtuigd. Webwinkels moeten zich nu al afvragen in hoeverre het de moeite waard is om in te stappen.’