Twinkle | Digital Commerce

Bespaar geld in Google Ads met big data analyse

2020-08-26
1000562
  • [tips]
  • 3:56

De tijden dat Google geld binnenharkte door je irrelevante advertenties te tonen op zoekwoorden is voorbij. Door middel van een big data analyse kun je als e-commercebedrijf snel inzichten verkrijgen in de zoekwoorden die je Google Ads budget opslurpen.

Tekst: Bas Klein

Daarnaast kun je ook andere bronnen zoals Google Search Console en rankings data hier aan koppelen. Betalen voor irrelevante advertenties, dat is verleden tijd. In dit artikel lees je hoe je als webwinkel geld kunt besparen in je Google Ads campagne d.m.v. een aangepast rapport en een big data tool.

Meerdere databronnen met een big data tool

Big data: het is een term die te pas en te onpas gebruikt wordt binnen e-commerce. Maar big data is simpelweg een verzameling van veel en complexe data. Deze data is meestal te groot om te onderhouden in programma’s zoals Excel of Google Spreadsheet. Er is bijna niks frustrerender dan een vastlopende computer omdat Excel iets niet aankan.

Maar gelukkig zijn er big data tools die kunnen helpen met dit probleem. Door deze data te analyseren kun je waardevolle inzichten verkrijgen in de zoekwoorden waaraan je je budget besteedt.

Hoe verkrijg ik de data uit Google Ads?

Wil je als e-commercebedrijf geld besparen op Google Ads, dan moet je ervoor zorgen dat je de juiste data verzamelt. Voor het uitvoeren van een big data analyse mogen de volgende gegevens niet ontbreken:

  • Zoektermen
  • Klikken
  • Vertoningen
  • Conversies
  • Kosten

Je kunt de gegevens als volgt uit Google Ads exporteren:

  1. Klik op ‘RAPPORTEN’ boven aan het scherm
  2. Klik vervolgens linksboven op ‘Aangepast’ en kies voor ‘Tabel’
  3. Zoek vervolgens de benodigde gegevens op en sleep deze naar rechts
    • Zoekterm
    • Toegevoegd/uitgesloten
    • Klikken
    • Vertoningen
    • Conversies
    • Kosten
    • Conv.waarde
  4. Selecteer vervolgens een tijdsperiode*
  5. Selecteer ‘FILTEREN’ en kies campagne > Filter op de desbetreffende campagnes
  6. Download het bestand

* Het advies is om de data te nemen van 6 tot 12 maanden (afhankelijk van de grootte van je campagnes). Beschik je over een grote en complexe campagne, dan kan je het elk kwartaal doen. Ga je dit voor het eerst doen? Neem dan als tijdsperiode de startdatum van de campagne tot nu.

Je hebt nu de benodigde gegevens voor de big data analyse verzameld. De volgende stap is om deze data inzichtelijk te maken met een big data tool, bijvoorbeeld Tableaux of Microsoft Power BI. Liever niet zelf doen? Hier kun je een gratis check doen en ontvang je 25x uitsluitingszoekwoorden.

Wat kun je doen met het vrijgekomen budget?

Omdat je geld bespaart door het niet meer weg te geven aan Google, kun je het vrijgekomen budget op een andere manier inzetten. Het herinvesteren van dit budget kun je op twee efficiënte manieren doen:

  1. Meer budget toekennen aan beter presterende zoekwoorden
  2. Vrijgekomen budget investeren in budget voor een conversiegerichte SEO-strategie à hierbij gebruik je de input van Google Ads

Je gaat van geld besparen via Google naar geld verdienen via Google. Hieronder volgt een ROI-berekening die je ook voor je eigen bedrijf kan maken.

Als voorbeeld:

  • Via de verkregen inzichten uit de big data analyse bespaar je 2.500 euro
  • Dit budget investeer je vervolgens in beter presterende zoekwoorden of in een conversiegerichte SEO-strategie

We gebruiken als voorbeeld een ROI-berekening voor Google Ads.

Berekening

  • Cost per click                                       = € 2
  • Conversieratio Google ads                   = 4,5%
  • Gemiddelde opbrengst per order          = € 150

Met € 2.500 budget realiseren we 1.250x kliks. Als we dit vermenigvuldigen met het conversieratio (1.250x * 4,5% = ~ 57x conversies) dan komen we uit op 57 extra orders. 57 orders * € 150 = €8.550.

Deze rekensom kan je ook voor je eigen bedrijf invullen. Bij ons rekenvoorbeeld levert een goede herinvestering van je bespaarde budget dus € 8.550 opleveren!

#1: Zoekwoorden die geld opleveren in Google Ads

Je hebt het geld bespaard en je wilt dit gaan herinvesteren in de goed converterende zoekwoorden in Google Ads. Hoe pak je dit aan? Het voordeel is dat je dezelfde data kunt gebruiken als die je voor de vorige analyse hebt gebruikt.

Om erachter te komen welke zoekwoorden vanuit Google Ads voor je e-commerce website het meest interessant zijn, heb je de volgende gegevens nodig:

  • Zoektermen
  • Klikken
  • Conversies
  • Kosten
  • Conversie waarde

Vanuit verschillende invalshoeken kun je vervolgens bepalen welke zoekwoorden het meest interessant zijn om verder in te investeren. Filter bijvoorbeeld op kosten per conversie / omzetwaarde / CTR / etc.

#2: Conversiedata toepassen voor je SEO-strategie

Je hebt het geld bespaard en je wilt dit gaan herinvesteren in een conversiegerichte SEO-strategie. Hoe pak je dit aan? Je kunt hiervoor een groot gedeelte van de Google Ads data gebruiken. Het startpunt is dan ook je Google Ads data. Vervolgens kun je dit samenvoegen met je SEO-data. Je kunt de volgende Ads data gebruiken:

  • Zoektermen
  • Conversies

Voor SEO is het interessant om de volgende data op te zoeken:

  • Zoekvolumes
  • Posities in Google

Bundel deze databronnen met behulp van een big data tool. Zo maak je direct op een visuele manier duidelijk waar de kansen liggen op SEO-gebied.

Bas Klein is oprichter en online marketeer bij Search Signals