Twinkle | Digital Commerce

Retourneergedrag op zijn retour?

2020-09-28
1000562
  • 1:08

‘Dertien procent van al onze aankopen sturen we (meestal gratis) terug. Daarmee zijn we koploper in Europa’, aldus voice-over Janine Abbring in de Tegenlicht-aflevering ‘Op volle retouren’ zondagavond. De documentaire verkent de ‘schaduwzone van het online winkelen’.

In de verschillende distributiecentra in ons land zien medewerkers werkelijk allerlei producten voorbijkomen – van complete tuinsets en parasols tot schoenen en enorme televisies. En hondenmanden niet te vergeten. ‘Ook in de maat voor een Deense dog ja’, merkt iemand droogjes op in de betreffende uitzending. Maar het heen- en terugsturen van al die pakketten heeft – op z’n zachts gezegd – zo zijn impact, op onder meer de logistiek en het milieu, evenals op de webwinkeliers. Voor bijvoorbeeld Omoda is stoppen met gratis retourneren op dit moment echt een no-go, zegt COO Jan Baan in deze documentaire van VPRO Tegenlicht. ‘Het is niet realistisch om als een soort Robin Hood te zeggen: “wij stoppen met gratis retourneren” want je verliest gewoon een heel groot gedeelte van je klandizie.’

De documentairemakers doen via deze weg dan ook vooral een appèl op de consument en sturen aan op een gedragsverandering. ‘Beseffen we wel dat door ons retourgedrag veel spullen worden vernietigd of in het buitenland terecht komen?’ De uitzending terugzien kan hier.

Fotocredits: Fleur Amesz