Twinkle | Digital Commerce

Oplichters cashen meer met online fraude

2023-11-06
1000562
  • [nieuws]
  • 1:09

Consumenten die slachtoffer worden van online oplichting, betalen daar een steeds hogere prijs voor. In het afgelopen jaar nam de gemiddelde schade met 20 procent toe naar 350 euro.

Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk. In de gemelde bedragen van gedupeerden die een bedrag van duizend euro of meer meldden, was een stijging van 36 procent te zien. Zij gaven in de afgelopen twaalf maanden gezamenlijk 365.000 euro uit, vorig jaar was dit nog 277.000 euro.

Het bericht van de Fraudehelpdesk, evenals het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie, is een jaarlijkse waarschuwing voor consumenten voorafgaand aan de drukste online periode van het jaar. De periode waarin ook internetoplichters het vaakst actief zijn. Het LMIO verwacht voor dit jaar meer dan 40.000 aangiften over aan- en verkoopfraude. Inmiddels zijn dit jaar duizend frauduleuze webshops offline gehaald, 30 procent meer dan vorig jaar.

De Fraudehelpdesk, ACM, Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum en LMIO starten dit jaar wederom een campagne tegen oplichting door valse webshops. Daarin wordt vooral gehamerd op het checken van onbekende webshops. 59 procent van de consumenten zou het afgelopen jaar iets bij een voor hen onbekende webshop hebben gekocht. Dat gaat natuurlijk ook vaak goed, maar de betrokken partijen willen graag dat consumenten vooral bij die onbekende webshops goed controleren voordat ze op de koopknop drukken.


Gerelateerde artikelen: