Twinkle | Digital Commerce

Google Campaign Insights meet brandingeffecten display ads

2017-05-27
475376
  • 1:16

Google heeft een nieuwe rapportagetool gelanceerd die toont hoeveel een reclame-uiting uit zijn advertentienetwerk uiteindelijk bijdraagt aan een merk, afgezien van concrete aantallen views, kliks en conversie. Campaign Insights, heet de toepassing.

Campaign Insights maakt inzichtelijk hoeveel bijvoorbeeld een banner toevoegt aan de bekendheid en waardering van een merk op de wat langere termijn. Google bepaalt dat door het zoekgedrag en sitebezoek van mensen die een advertentie-uiting hebben gezien te monitoren en te vergelijken met het gedrag van mensen die de betreffende display ad niet hebben gezien.

Betrouwbare uitspraken
Omdat het om enorme steekproeven gaat, zegt Google dat voortaan betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de traditioneeel lastig meetbare brandingeffecten van display advertenties. Google lanceerde Campaign Insights eerder al in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.

Onder de radar
Vanaf nu is de tool behalve in ons land ook in Frankrijk en Duitsland beschikbaar voor grote online-campagnes. Google hoopt adverteerders met de tool duidelijk te maken dat display campagnes in zijn Content Network ook op de langere termijn effect sorteren, iets wat  eerder onder de radar bleef.

De onderstaande afbeelding toont het extra sitebezoek op de langere termijn dat is toe te schrijven aan een display ad:

De onderstaande afbeelding toont het extra zoekverkeer op de langere termijn dat is toe te schrijven aan een display ad:

In een eerder onderzoek concludeerde Google al dat zoekmachinemarketing bijdraagt aan de bekendheid en waardering van merken, ook als er niet op de zoekresultaten wordt geklikt.