Twinkle | Digital Commerce

Zalando toont proces van klik tot deur binnen eigen site

2017-05-27
180101
  • 1:48

Zalando maakt het voor Duitse klanten inzichtelijker waar bestelde producten zich bevinden in het verzendproces. Met de nieuwe track & trace feature hoeven klanten Zalando.de niet meer te verlaten om hun pakket te volgen.

Zalando kondigt de nieuwe functie aan in zijn technologieblog. Klanten van de nummer 3 van de Twinkle100 krijgen nu alleen nog binnen de site te zien dat hun order verwerkt zal worden in het logistiek centrum van de pure player en dat de order is verzonden met bijvoorbeeld DHL. De nieuwe functie vertelt de consument stap voor stap waar de order zich bevindt. Het is een nieuwe manier van Zalando om volledig ('100 % tracking') transparant te zijn voor de klant en meer relevante informatie te bieden, zo staat in de blog geschreven.

Pop-up track & trace
In het nieuwe besteloverzicht komt een link naar een pop-up scherm waar de gehele track & trace wordt getoond:

De updates van vervoerder DHL zijn gekoppeld aan Zalando’s systeem, zodat het pakket ook buiten het dc van de e-retailer binnen Zalando.de kan worden gevolgd. ‘Klanten hoeven niet meer weg van onze site, zoals eerder het geval was’, meldt Mikhail Ostapenko, schrijver van de blogpost. Ook de betaalinformatie is in de nieuwe functie verwerkt. Aan het eind van de logistieke rit bevindt zich een melding dat de klant al met creditcard, PayPal of overschrijving heeft betaald. Wil de consument achteraf betalen, dan geeft Zalando zijn betaalinformatie in de laatste stap.

Push berichten
De functie wordt allereerst voor Duitse consumenten getest. Bij succes rolt Zalando het systeem uit naar andere landen waarin het aanwezig is. De pure player presenteert later dit jaar een update van zijn mobiele apps voor iOS en Android waarin de nieuwe track & trace tool is opgenomen. Ook krijgen klanten hiermee notificaties van de ‘belangrijkste statusupdates’ van hun pakket.

Hackers binnen Zalando
Zalando kwam vorige week in het nieuws omdat de e-retailer tot na deze zomer vier dagen per week onderdak biedt aan vijftien hackers. Ze nemen deel aan het zogenoemde 'Hackership Program' van de OpenTechSchool in Berlijn, dat wordt gesponsord door Zalando. De pure player stelt coaches en ontwikkelaars beschikbaar.