Twinkle | Digital Commerce

B2b versus b2c

2017-07-13
25071410
  • 1:45

De afgelopen twee tot drie jaar is er een grote versnelling gekomen in b2b e-commerce. Dit is duidelijk terug te zien in de markt. Er zijn bureaus die zich specialiseren in b2b en aan de kant van de commerce platformen zijn er partijen die de keuze hebben gemaakt om zich vooral op b2b te richten.

En, ook niet geheel onbelangrijk, spelers in deze markt professionaliseren zich op het gebied van e-commerce. Er wordt onder eigen vlag een grote e-business organisatie opgetuigd en er worden pure players opgericht die als spin-off voortkomen uit grotere spelers.

Hoe meer ik met spelers uit beide kampen werk en hoe verder de markt evolueert, hoe kleiner de verschillen tussen b2c en b2b lijken te worden. Het grootste onderscheid zit in de omvang van de klantendatabase, relatief klein in b2b, en in de aankoopfrequentie die relatief hoog is. En die kleine groep met klanten die vaak komt, ik generaliseer hier bewust even, is duidelijk op zoek naar het oplossen van een probleem. Er zullen vast mensen zijn die heel warm worden van een hydraulische pomp, maar een dergelijk product zal niet snel eenzelfde engagement krijgen als bijvoorbeeld een televisie.

Als b2b-speler mag je een conversiedoelstelling hebben die ver boven een gemiddelde speler uit de consumentenmarkt ligt. Daarnaast zie je in b2b een veel interessantere dynamiek rondom pricing. Van oudsher wordt hier gewerkt met veel verschillende prijsregels op basis van bijvoorbeeld branche en volume. Ook iets wat we richting consumenten nog steeds bijna alleen bij vliegtickets zien.

Er heeft al een grote inhaalslag plaatsgevonden. Van online bestelsystemen gaat het nu echt om e-commerce omgevingen met alles d’r op en d’r aan. De nieuwe spelers leren in rap tempo van partijen die de consumentenmarkt bedienen. Het gaat al snel om bedrijven met een grote schaal en zeer solide cash-positie. Als in de Twinkle100 b2b spelers meegenomen zouden worden, zouden zij de ranglijst veruit domineren.

Ik ben dan ook erg benieuwd wanneer zij als voorbeeld voor b2c gaan dienen op specifieke onderwerpen zoals pricing. Interessante ontwikkelingen dus. Het is leuk om te kijken waar men van elkaar kan leren. Beter dan elkaar te zien als een ander beestje.