Twinkle | Digital Commerce

JD.com naar Europa met Frans e-commerce platform

2018-02-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:25

JD.com kruist de degens met concurrent Amazon op de Europese markt. De Chinese e-tailreus heeft diverse concrete plannen voor de Franse, Britse en Duitse markt en trekt miljarden uit voor de aanleg van een logistiek netwerk.

Oprichter en ceo Richard Liu vertelt aan de Financial Times dat JD.com tegen 2019 een uitdaging wil zijn voor Amazon op de Europese markt. Binnen een paar jaar wil het bedrijf er een dominante speler zijn, te beginnen in Frankrijk: daar worden het eerste e-commerce platform en bezorgdiensten opgezet, daarna zijn Duitsland en Groot-Brittannië aan de beurt. JD.com is niet de enige die zijn oog op Frankrijk heeft laten vallen, als 'poort' voor Europa; ook Alibaba wil er een distributiecentrum bouwen.

Logistiek netwerk

De komende twee jaar investeert JD.com twee miljard euro in de aanleg van een logistiek netwerk.. In tegenstelling tot Alibaba en Amazon beschikt JD.com over een eigen logistiek netwerk; dat zorgt ervoor bezorging snel en tegen lage kosten mogelijk is, zegt Liu.

Ondertussen werkt de Chinese retailer ook aan een intrede in de Verenigde Staten, die in de tweede helft van dit jaar moet plaatsvinden. Als het aan Liu ligt, komt door de snelle internationalisering binnen tien jaar de helft van de winst van buiten China.

Europese importproducten

JD.com maakte eerder deze maand bekend voor twee miljard euro aan Franse importproducten te verkopen in zijn thuisland; tijdens het bezoek van Theresa May aan China legde het bedrijf vast eenzelfde bedrag aan Britse producten te slijten. In Groot-Brittannië komen daarnaast ook een kantoor en een onderzoekscentrum, waar de Chinese reus AI- en datatechnologieën ontwikkelt.