Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Winkelstraat.nl

2022-02-10
1000562
  • [interview]
  • 3:33

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Joost van der Veer, ceo en oprichter van Winkelstraat.nl.

Kun je iets vertellen over de online geschiedenis van Winkelstraat.nl?

‘Winkelstraat.nl is een luxe fashion platform, opgericht in 2012. De producten die er te koop zijn komen van exclusieve winkels en merken, verspreid over heel Europa. Via onze online marktplaats krijgen shoppers toegang tot exclusieve collecties van premium en luxury brands. Zo omvat het aanbod items van onder andere Balenciaga, Gucci, Kenzo, Alexander McQueen en Mason Garments. Elke collectie die we verkopen is uniek en aangevuld met een flinke dosis limited editions. Anno 2021 is Winkelstraat.nl marktleider op het gebied van luxe mode onder jongeren en er zijn inmiddels meer dan 60.000 items op het platform aan te schaffen van honderden (retail)partners uit Europa. Tijdens de Shopping Awards van 2020 werd Winkelstraat.nl bovendien opgenomen in de top-3 van beste fashionwebshops in Nederland.’

Waarom is er gekozen voor een nieuwe website?

‘De nieuwe site is onderdeel van onze compleet nieuwe merkidentiteit, die aansluit bij de wereld van millennials, Gen Z en ons merk Winkelstraat.nl vandaag de dag. Deze merkidentiteit is geïnspireerd op het idee dat ons platform fashion items en accessoires verkoopt die de moeite waard zijn om te bezitten in een tijdperk waarin modetrends worden aangejaagd door social media en virtuele werelden. De nieuwe site en uitstraling schetsen het gevoel van een live feed, geïnspireerd op platformen als Instagram en Twitter, waarbij constante vernieuwing zichtbaar is. Bij onze nieuwe merkidentiteit komt ook onze bijnaam WS.NL sterker naar voren; die past bij het veranderende landschap waar een verschuiving te zien is van desktop naar mobiel en de algehele behoefte aan betere responsiveness. Aan onze naam verandert niets, we blijven onszelf Winkelstraat.nl noemen, het is meer een afkorting die je onder vrienden gebruikt.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘Het grootste verschil met de vorige website is voornamelijk het uiterlijk van de gehele site. Ons platform draait nog steeds om inspiratie en de verkoop van luxe fashion items, maar de uitstraling van Winkelstraat.nl is speelser en meer experimenteel geworden door de nieuwe look. Dat sluit ook beter aan bij de behoeften van onze doelgroep en de huidige tijdgeest. We laten zien dat we het luxe fashion platform zijn voor jongeren doordat we streetstyle en high fashion met elkaar combineren. Daarmee richten we ons op de new luxury youth, zij herschrijven de regels van mode.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘We willen jongeren inspireren met kleding die hen helpt om vol vertrouwen de straat op te gaan en de nieuwe website moet daaraan bijdragen. Hij moet een inspiratiebron zijn voor jongeren, en we verwachten dat deze nieuwe site een hogere conversie en meer verkopen oplevert.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘WeArePi heeft ons geholpen bij het ontwikkelen van een nieuwe merkstrategie. Daarbij hebben we nauw samengewerkt om een aansluitende visuele identiteit neer te zetten. We beschikken bovendien over een in-house development team dat de technische ontwikkeling van de website heeft uitgewerkt.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Door een nauwe samenwerking en door efficiënt te werken, zijn we binnen budget gebleven.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘De les hierbij is dat dit soort projecten eigenlijk altijd langer duren dan dat je vooraf had verwacht.’

Welke nieuwe stappen wil Winkelstraat.nl in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘Onze nieuwe merkbelofte is “we help you own it”, en daar gaan we ver in. Zo organiseerden we ter gelegenheid van onze nieuwe website een sneaker raffle (sneakerloting), waar een selectie van ’s werelds meest exclusieve sneakers opnieuw op de markt werd aangeboden voor de oorspronkelijke retailprijs. We doen dit om exclusieve items voor iedereen beschikbaar te maken en meer dan 30.000 mensen deden dan ook mee aan deze raffle. De komende tijd zul je dan ook meer initiatieven van ons zien die daar invulling aan geven en waarmee we jongeren inspireren.’

Over Winkelstraat.nl
Winkelstraat.nl werd in 2012 opgericht door Maurits de Gier en Joost van der Veer. Vijftien winkels sloten zich destijds aan op het platform voor luxe modeboetieks. Ruim negen jaar later is het uitgegroeid tot marktleider op het gebied van online luxury fashion shopping, waar meer dan driehonderd independent high-end fashion boutiques uit heel Europa te vinden zijn. Klanten hebben de keus uit ruim zeshonderd designermerken.