Twinkle | Digital Commerce

Praktisch aan de slag met duurzaamheid

2023-12-11
1000562
  • [opinie]
  • 3:41

Dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt, hoef ik hier niet uit te leggen. Niet alleen consumenten en werknemers vragen hierom, ook vanuit regelgeving worden er steeds meer eisen gesteld.

Tekst: Marcel Landeweerd

Je zult dus met duurzaamheid aan de slag moeten gaan, maar hoe?

Je kunt natuurlijk zoals veel grote bedrijven consultants inhuren die jou vertellen wat er te optimaliseren valt, maar je kunt ook veel makkelijker beginnen. Met lessen die al bekend zijn.

Productaanbod

Zo blijkt uit onderzoek van de Hema dat maar liefst 94 procent van de totale uitstoot in de keten zit en dat de productie van een product verantwoordelijk is voor 71 procent van de totale uitstoot. Kortom, de grootste impact die een product maakt is al veroorzaakt voordat het product in jouw magazijn aankomt.

Een goed startpunt is dus om te kijken naar de producten die je verkoopt. Het beste is minder verkopen, maar daar zul je niet gelijk warm voor lopen. Toch kun je minder (nieuwe) producten verkopen en toch meer omzet maken.

Bijvoorbeeld door ook tweedehands producten in je assortiment op te nemen. Door een product een tweede leven te geven zijn immers geen nieuwe grondstoffen nodig. Als dat nog niet genoeg is: je voorkomt er ook mee dat een product bij het afval belandt of gerecycled moet worden.

Ook lenen sommige producten zich heel goed om niet te verkopen, maar te verhuren. Vooral producten die maar een korte periode gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan producten voor vakantie, voor een verbouwing of kinderartikelen. Deze zijn uitermate geschikt om te verhuren.

Iets minder ingrijpend is het verkopen van duurzamere producten. Bijvoorbeeld doordat de producten geproduceerd zijn met duurzame productiemethodes of materialen, lokaal zijn geproduceerd of gewoon van heel goede kwaliteit zijn en langer mee gaan. Zulke producten zijn vaak ook commercieel interessanter dan producten die vooral op prijs concurreren.

Productpresentatie

Je hebt nu een assortiment met ook duurzame alternatieven, maar hoe zorg je ervoor dat klanten deze producten ook nog daadwerkelijk kopen?

Allereerst door het onderscheid tussen duurzamere en minder duurzame producten duidelijk te maken. Heeft jouw webwinkel bijvoorbeeld al een zoekfunctie die het mogelijk maakt om te filteren op duurzame producteigenschappen? Heeft jouw productoverzicht al labels die duurzamere producten herkenbaar maken? En staat er op de productpagina informatie over de duurzaamheid van het product? Allemaal simpele aanpassingen aan jouw webshop die ervoor zorgen dat je meer duurzame producten verkoopt.

Met deze kleine aanpassingen draag je niet alleen jouw steentje bij aan duurzaamheid, je verdient waarschijnlijk ook meer, omdat bezoekers vaker voor een duurder alternatief kiezen.


Webwinkel Bol markeert duurzamere producten met het label “Duurzamer”

Verpakking

Qua milieu-impact is het product dat je verkoopt met voorsprong de grootste vervuiler, maar wat de klant wil kopen heb je niet volledig zelf in de hand, hoe je het verpakt en verzend wel.

Je zult als ecommerce ondernemer dus ook aan de slag moeten met je verpakkingen.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je verpakking zo klein mogelijk is. Lege ruimte moet immers opgevuld worden met extra materiaal en neemt ook meer ruimte in beslag bij de logistiek.

Gebruik wanneer mogelijk brievenbuspakketjes. Deze zijn niet alleen goedkoper om te verzenden, ze zijn ook efficiënter en dus duurzamer.

Moet je toch opvulmateriaal gebruiken, kies dan voor gerecycled opvulmateriaal of gebruik je eigen karton afval als opvulmateriaal. En vervang je plastic tape door papieren tape.

Er zijn op het gebied van duurzame verpakkingen mooie innovaties, bijvoorbeeld machines die de doos op maat printen, maar niet voor elke ondernemer zal dit financieel haalbaar zijn. Je kunt daarom als kleinere ondernemer ook overwegen om gebruik te maken van een fulfilment partij, naast het gemak heeft zo'n partij wel de schaal om duurzame investeringen te doen.

Verzending

De meeste webshops zullen hun verzending niet zelf doen, maar uitbesteden aan een grotere partij als DHL of PostNL.

Toch heb je wel invloed op de verzendopties die jouw klanten kiezen. Je kunt bijvoorbeeld duurzamere verzendopties in de checkout markeren als duurzaam, of nog beter, ze als standaard instellen. Ook kun je ze financieel stimuleren door ze goedkoper te maken.

Uit onderzoek van Thuiswinkel.org bij Prénatal bleek dat bezorging bij een afhaalpunt als standaard instellen en deze als duurzaam markeren ervoor zorgt dat 6,6% meer klanten voor deze bezorgoptie kiezen. Ook bij Blokker, Hunkemöller en Lobbes.nl werden vergelijkbare verbeteringen gemeten.

Kortom, maak in je checkout duurzame verzendopties herkenbaar, stel ze als standaard in en stimuleer ze financieel door ze goedkoper te maken.


Webshop Prenatal zag 6,6% meer klanten kiezen voor bezorging bij een afhaalpunt / onderzoek Thuiswinkel.org

Bedrijfsvoering

Blijven er natuurlijk nog tal van andere zaken over die je als bedrijf kunt doen. Kies bijvoorbeeld voor een duurzame bank, produceer minder afval, isoleer je pand, wek energie op met zonnepanelen, optimaliseer je website, etc.

Maar het belangrijkste is, begin! Er is genoeg te doen…