Twinkle | Digital Commerce

Belgen belangrijker voor Belgische webwinkeliers

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:21

Belgische online retailers hebben twee derde van hun online omzet inmiddels te danken aan shoppers uit eigen land. Een jaar eerder zorgden landgenoten voor nog niet de helft van de webomzet. Steeds meer Belgische winkelketens nemen e-commerce serieus.

Dat blijkt uit een rapport van iVOX , opgesteld in opdracht van de Belgische belangenvereniging BeCommerce. Waar vorig jaar nog slechts 45,3 procent van de omzet van Belgische webshops te danken was aan Belgische kopers, was dat afgelopen jaar 66,7 procent.

Investeringen van fysieke ketens
De toename is grotendeels te danken aan de online investeringen van fysieke winkelketens die op de Belgische markt actief zijn. BeCommerce noemt e5mode, Brantano, Kiabi, Decathlon en Pierre Marcolini in dit verband. Ook supermarktketens Colruyt en Delhaize, die online sterk groeien, verdienen niet of nauwelijks aan klanten buiten België.

Bol.com en Coolblue in België
Van de ondervraagde Belgische online retailers verwacht niet minder dan 83 procent een online omzetgroei van tenminste 10 procent in 2012. Overigens boeren ook Nederlandse online retailers goed op de Belgische (/Vlaamse) markt, waaronder Bol.com, Coolblue en Free Record Shop. Bol.com liet weten zijn omzetgroei van 18 procent mede te danken te hebben aan de goede prestaties bij onze zuiderburen. Coolblue boekte in 2011 liefst 40 procent meer inkomsten uit België, een groeipercentage dat twee keer zo hoog ligt als Coolblue’s omzegroei overall.

24 procent groei
De consumentenomzet (producten) van Belgische webwinkels kwam afgelopen jaar uit op 1,18 miljard, aldus BeCommerce. Dat is 24 procent meer dan in 2010. Eerder kwam ook Ogone op dat groeipercentage uit.