Twinkle | Digital Commerce

Virtueel inrichten leidt tot meer omzet

2021-10-26
1000562
  • [case]
  • 3:36

Een stylingtool waarmee consumenten hun woning digitaal kunnen inrichten. Werkt dat ook omzetverhogend? Ja, zegt woonwinkel fonQ. Na een succesvolle pilot wordt de tool nu verder uitgerold.

Hoe staat die bank in mijn woonkamer? En die eethoek, is die niet te groot voor mijn huis? Meubels en woonaccessoires kopen in een webwinkel is voor consumenten niet bepaald eenvoudig. Je moet het doen met een productfoto en eventueel een video, aangevuld met heel veel verbeeldingskracht.

FonQ helpt de consument nu een handje met behulp van een stylingtool. ‘Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen die passen bij onze merkuitstraling’, zegt Kylie Verveld, customer journey specialist bij fonQ. ‘Vooral als het gaat om de customer journey. Als online woonwinkel willen we drempels en onzekerheden wegnemen en de klantreis verbeteren en innoveren. Het is voor ons heel belangrijk om online en offline dichter bij elkaar te brengen. Daarom werken we bijvoorbeeld ook met augmented reality, waarmee consumenten met een select aanbod uit ons assortiment zich kunnen oriënteren.’

Schakelen en experimenteren

De stylingtool is een product van het Britse Hullabalook. Omdat fonQ een aantal eigen wensen had, moest de tool als een maatwerkproduct worden ontwikkeld voor de woonwinkel. ‘Die wensen hadden onder meer te maken met design, extra functionaliteiten die Hullabalook nog niet eerder verwerkt had in de tool en koppelingen die we wilden maken tussen de tool en het winkelmandje, aan de achterkant van de webwinkel’, legt Verveld uit. ‘We wilden de tool zo toegankelijk maken dat de klant direct vanuit de virtuele kamer zijn artikel kan toevoegen aan zijn winkelwagen.’

Afgezien van wat kleine technische hobbeltjes was dit geen probleem voor het Britse bureau, zegt medeoprichter Bryony Elliott, die uitlegt hoe de tool werkt. ‘We hebben de productcatalogus van fonQ omgezet in 2D-"stickers" en deze allemaal op de juiste manier geschaald. Zo ziet de consument zijn gekozen artikel altijd in de juiste verhouding.’ Ander voordeel van de tool is dat shoppers niet heen en weer hoeven te switchen tussen productcategorieën, maar juist heel eenvoudig kunnen schakelen tussen die categorieën en kunnen experimenteren met verschillende productcombinaties. ‘De tool brengt echt alle producten bij elkaar’, aldus Verveld. ‘Daarmee vergroten we de vindbaarheid van onze producten én de kans op aankoop.’

FonQ startte begin februari met een pilot. ‘Om te kijken hoe het zou aanslaan zijn we begonnen met uitsluitend een virtuele woonkamer en niet meteen met een heel huis.’ De resultaten waren boven verwachting. ‘De eerste weken waren we wat sceptisch’, erkent de customer journey specialist. ‘Toch zagen we gaandeweg wel dat de tool vooral impact had op het engagement matrix.’ Tegen het eind van de pilot, die drie maanden duurde, kon de woonwinkel mooie resultaten noteren. Gebruikers van de tool bleken 22 procent beter te converteren dan niet-stylingtool gebruikers en waren ook 97 procent langer op de website. De gemiddelde orderwaarde bij de stylingtool gebruikers steeg met 44 procent. ‘Daarover waren we echt positief verrast.’

Uitbreiden

Ondertussen is de stylingtool flink uitgebreid. Naast de woonkamer kan de consument nu ook de eet-, slaap-, werk- en kinderkamer virtueel inrichten. Welke kennis en ervaringen uit de pilot worden nu ingezet om de omzet nog verder te verhogen? ‘We gaan ervoor zorgen dat consumenten de tool op verschillende plekken in de customer journey tegenkomen’, zegt Verveld. ‘Het aantal plekken op de website is inmiddels uitgebreid. Nu staat met name nog de integratie van de tool in de gehele klantreis en het platform op de agenda.’

Ultieme uitdaging blijft echter om de online en offline wereld volledig in elkaar op te laten gaan. Maar dat is een lastige, weet Verveld. ‘We hebben in de onderzoeksfase ook gekeken naar 3D-mogelijkheden, maar dat bleek complex. Daarom hebben we bewust gekozen voor 2D-tooling, die toegankelijker is voor gebruikers. 3D-tooling is nog niet altijd klantvriendelijk genoeg en het kost veel tijd om een groot assortiment in 3D te kunnen aanbieden. Maar we blijven de ontwikkelingen op 3D-gebied wel in de gaten houden.’

Ook het gevoel – hoe zit een bank of een stoel? – is een ervaring die de sprong van online naar offline nog niet kan maken. Of toch wel? Verveld: ‘Daar werken we inmiddels aan. We willen onze klanten in de toekomst de mogelijkheid bieden om stoffen te voelen door ze stalen op te sturen. Ook daarmee brengen we fonQ weer dichter bij de consument.’

Quick Bites
- FonQ sloot het gebroken boekjaar in april 2021 af met zo'n 103 miljoen euro omzet.
- Het in Utrecht gevestigde bedrijf is actief in Nederland en Vlaanderen
- De woonwebshop lanceerde in 2018 zijn partnerplatform, waar inmiddels circa zeshonderd verkooppartners op actief zijn.
- Het assortiment breidt zich dagelijks uit: op dit moment heeft de consument keuze uit 180.000 producten.